Δράση διαδικτυακών μαθημάτων (online lessons)
Contact Seminars
Σεμινάρια Εξεύρεσης Συνεργατών
eTwinning PDW
Εργαστήρια Επαγγελματικής Ανάπτυξης
eTwinning events
Ενημερωτικές Ημερίδες Πρεσβευτών

1o Ευρωπαϊκό Βραβείο eTwinning στην ειδική κατηγορία "Γαλλική Γλώσσα"


Σχολείο: Πρώτυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων

Εκπαιδευτικός: Ελένη Χαρτζάβαλου (ΠΕ05)

Συνεργαζόμενο σχολείο:Collège Antonin Perbosc (Γαλλία)

Καρτέλα έργου:96888


Περιγραφή: Ο «Οδυσσέας 2014, η Οδύσσεια του Twinspace» αποτελεί Γαλλόφωνο έργο που έχει ως σκοπό τη συνεργατική συγγραφή στη γαλλική γλώσσα αφήγησης με ήρωα τον Οδυσσέα και εμπνευσμένης από την Οδύσσεια του Ομήρου. Το τελικό συνεργατικό αφηγηματικό έργο (e-book) δημιουργήθηκε από μαθητές 12 σχολείων των ακόλουθων χωρών: Αυστρίας, Γαλλίας, Ελλάδας, Ισπανίας, Ιταλίας και Τυνησίας. Θεωρώντας πως ένα έργο etw ενεργοποιεί και παρακινεί δημιουργικά τους μαθητές, στο έργο ενεπλάκησαν ένας μεγάλος αριθμός μαθητών: μαθητές από 2 τμήματα της Α´ τάξης Γυμνασίου(Α2 και Α3) καθώς και ένα τμήμα της Γ΄ Γυμνασίου(Γ4) δημιουργώντας κάθε τμήμα τη δική του αφήγηση. Στο σχολείο μας το έργο προσεγγίστηκε διαθεματικά εμπεριέχοντας ποικίλα γνωστικά αντικείμενα εκτός από τη Γαλλική γλώσσα : την Αρχαία Ελληνική Γραμματεία(Ομήρου Οδύσσεια), Λογοτεχνία, Καλλιτεχνικά, Μουσική, Πληροφορική και Γεωγραφία.


Twinspace: http://new-twinspace.etwinning.net/web/p96888/welcome

YouTube:http://www.youtube.com/playlist?list=PL3GdKJ8l4_1PW_th4OpDMAoLxabVDNkWC

ebook: http://issuu.com/perbosc/docs/recit_final-12


Αρχικός στόχος του προγράμματος είναι η δημιουργική έκφραση των μαθητών, η καλλιέργεια της φαντασίας και της δημιουργικότητας μέσα από τη συγγραφή μιας ιστορίας στη Γαλλική γλώσσα. Να γίνει ο Μαθητής «μικρός συγγραφέας» και πρωταγωνιστής της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι μαθητές απελευθέρωσαν την φαντασία τους χωρίς περιορισμούς και επέλεξαν την αρχική κατάσταση, τον τόπο, το χρόνο, τα πρόσωπα και τους χαρακτήρες τους.

Στις δύο πρώτες φάσεις του έργου δεν επιδιώχθηκε η συνοχή μεταξύ των περιπετειών των σχολείων. Στη φάση 3, εμφανίζεται ως συνεργατική πρακτική η ενσωμάτωση στοιχείων από τις περιπέτειες των άλλων σχολείων(πρόσωπα, τόποι, καταστάσεις…). Συνεργατικά οι μαθητές μας του Α3 δούλεψαν με τους Γάλλους συμμαθητές τους και δημιούργησαν μια φωτοαφήγηση.


http://prezi.com/hkrbnpjigvdy/lodyssee-du-vendredi-13-lafrancaisefrance-ioanninagrece/ Οι διδακτικές τεχνικές που ακολουθήθηκαν στο μάθημα των Γαλλικών σε κάθε τμήμα είναι: καταιγισμός ιδεών, ελεύθερη διατύπωση προτάσεων από τους μαθητές, συγκέντρωση ιδεών στο «κουτί με ιδέες», χρήση εννοιολογικού χάρτη, δραστηριότητες με συγκεκριμένα φύλα εργασίας. Οι μαθητές δούλεψαν σε ομάδες. Μέσα στην τάξη-ομάδα, δημιουργήθηκαν υπο-ομάδες, αναλαμβάνοντας συγκεκριμένο ρόλο η καθεμία. Αξιοποιώντας τις αρχές της Διαθεματικότητας, οι μαθητές επικεντρώθηκαν σε βιωματικές δραστηριότητες οι οποίες συσχέτιζαν την ξένη γλώσσα-στόχο με τις ΤΠΕ, τη Λογοτεχνία, τα Αρχαία Ελληνικά, τα Καλλιτεχνικά, τη Μουσική και την Γεωγραφία. Οι παιδαγωγικές δραστηριότητες δημοσιεύονταν τακτικά στο Twinblog.

Οι στόχοι του προγράμματος εναρμονίζονται με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών(ΔΕΠΠΣ-ΞΓ), με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών(ΑΠΣ) καθώς και με τις αρχές και τους στόχους των νέων προγραμμάτων σπουδών του Νέου Σχολείου(ανάπτυξη διαπολιτισμικής επίγνωσης, διαθεματικότητα, βιωματική μάθηση, εξοικείωση με διαδικτυακές πηγές ενημέρωσης). Αναλυτικά, οι μαθητές μπόρεσαν: • Να εξοικειωθούν με την παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου στα Γαλλικά μέσω της έκφρασης βιωματικών εμπειριών • Να γνωρίσουν τις κατάλληλες λεξιλογικές και γραμματικές δομές που χρησιμοποιούνται για ένα συγκεκριμένο επικοινωνιακό σκοπό(περιγραφή του ήρωα και των προσώπων της ιστορίας τους) • Να γνωρίσουν τους κανόνες και τη δομή συγγραφής μιας αφήγησης περιπετειών • Να μάθουν ενεργώντας • Να εξοικειωθούν με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο με πνεύμα αμοιβαίου σεβασμού • Να αναπτύξουν διαύλους επικοινωνίας με τους εταίρους τους αξιοποιώντας τις ΤΠΕ • Να μάθουν να αξιολογούν και να αξιολογούνται • Να οικοδομήσουν τη γνώση αναλαμβάνοντας κεντρικό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία με τη διακριτική υποστήριξη από τη διδάσκουσα των Γαλλικών και τους διδάσκοντες των άλλων ειδικοτήτων εμπλεκόμενων στο πρόγραμμα. Ο σχεδιασμός και η συγγραφή της περιπέτειας συνδυάστηκε συστηματικά με την ύλη των ενοτήτων 1-3 του σχολικού εγχειριδίου Action.fr1 για τους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου, με τις ενότητες 1-4 του Action fr 3 για τους μαθητές της Γ΄τάξης.

Μαθητές και εκπαιδευτικοί ενημερώνονταν αναλυτικά για τους στόχους της κάθε φάσης(étape) του προγράμματος. Μέσω τηλεδιασκέψεων (10 τον αριθμό) και ανώνυμων ερωτηματολογίων Google docs(3 τον αριθμό) αξιολογούνταν η ανταπόκριση στους αρχικούς στόχους της κάθε φάσης καθώς και η εξελικτική πορεία του προγράμματος. Φάση 0/Etape 0(Παγοθραύστης): Ανταλλαγή και ενημέρωση εκ μέρους των μαθητών όσον αφορά την τάξη τους, το σχολείο τους και την πόλη τους(wiki). Οι μαθητές παρουσιάζονται επίσης στο Forum/«coin des élèves » και δημιουργούν φιλίες με τους εταίρους τους. Φάση1/Etape 1 : Παρουσίαση της αρχικής κατάστασης της αφήγησης της κάθε τάξης από κάθε σχολείο(Ποιός; Πότε; Πού; Τι;). Φάση 2/Etape 2 : Συγγραφή της αφήγησης από κάθε τάξη κάθε σχολείου. Δημιουργία μικτής ομάδας αποτελούμενης από τους μαθητές του Α3 του σχολείου μας και εκείνους του Γαλλικού σχολείου Perbosc για τη συγγραφή μιας φωτοαφήγησης(photocomic). Φάση 3/Etape 3 : Ενσωμάτωση στοιχείων από τις αφηγήσεις των εταίρων όσον αφορά τα πρόσωπα, τόποι, καταστάσεις… κατά τη συγγραφή της αφήγησης. Αυτό σημαίνει πως οι μικροί συγγραφείς έχουν διαβάσει τα έργα των εταίρων . Φάση 4/ Etape 4 : Τελική οργάνωση των αφηγήσεων κατά χρονολογική σειρά.

Καθ’όλη τη διάρκεια του έργου, κάθε εταίρος ήταν σε συνεχή συνεργασία με τους υπόλοιπους, και η συνεισφορά του κάθε εταίρου-συνεργάτη κρίθηκε απαραίτητη: Στη φάση 1 για την επιλογή των συστατικών της αφήγησης Στη φάση 3 στην ενσωμάτωση των στοιχείων των αφηγήσεων των άλλων εταίρων-συνεργατών. Η αφήγηση του Braunau « Ce n’était qu’un rêve » και αυτή του τμήματος του Γ4 του σχολείου μας: « Ulysse sur l’île de Hawaii » καθώς ήταν από τις πρώτες που ολοκληρώθηκαν, περιέχονται στις περισσότερες ιστορίες των συνεργατών. Η τελευταία αφήγηση που δημοσιεύτηκε ήταν αυτή του Γυμνασίου του Πειραιά(«Οδυσσέας και Κλεοπάτρα») και επομένως περιέχει στοιχεία από όλες τις άλλες ιστορίες. Οι δύο εταίροι-δημιουργοί του προγράμματος υλοποιήσαμε μια συνεργατική φωτο-αφήγηση η οποία δεν περιέχεται στο τελικό προϊόν : πιο συγκεκριμένα, οι 9 μαθητές του τμήματος Α3 της Α΄ Τάξης του σχολείου μας συνεργάστηκαν και σχημάτισαν μια ομάδα μικτή με τους εταίρους από το σχολείο Perbosc της Lafrançaise-Γαλλίας με σκοπό τη συγγραφή ενός κοινού συνεργατικού εικονογραφημένου σεναρίου με τίτλο: « Η Οδύσσεια της Παρασκευής 13». Η εφαρμογή της τεχνικής της συνεργατικής φωτοαφήγησης θεωρείται ουσιαστική καινοτομία στην εκπαιδευτική διαδικασία εφόσον προϋποθέτει αυθεντικές εμπειρίες μαθητών βγάζοντας τους από την σχολική αίθουσα καθώς και συνεχή συνεργασία με τους εταίρους του άλλου σχολείου.


Το έργο αξιοποιεί όλα τα εργαλεία που είναι διαθέσιμα στο TwinSpace . Οι δραστηριότητες περιλαμβάνουν όλες τις εφαρμογές (wiki , blog, forum, contenu web, archive de fichiers, galerie d’images). Το σχολείο μας επί πλέον δημιούργησε ιστολόγιο « Petis ecrivains en herbe » στο μάθημα της πληροφορικής με υπεύθυνη καθηγήτρια την κα Εξάρχου Μαρία όπου βρίκονται οι δημιουργίες των εμπλεκομένων μαθητών, του Α2,Α3 και Γ4. Μια δραστηριότητα Publications Web αρχειοθετεί όλες τις δημοσιεύσεις web που έγιναν κατά τη διάρκεια του έργου στο TwinSpace και στο ημερολόγιο του έργου (κανάλι Youtube ( 53 βίντεο ) , παρουσιάσεις ( 38 ), εικονικούς τοίχους ( 8 ), ομάδα στο Facebook. Τα αρχεία αυτά είναι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία περί πνευματικής ιδιοκτησίας( σχέδια και πρωτότυπα βίντεο , γονική άδεια για φωτογραφίες ανήλικων μαθητών). Το τελικό προϊόν είναι ένα κείμενο 150 σελίδων ( με 34.000 λέξεις, η Ιλιάδα και η Οδύσσεια έχουν 28.000 ) σε μορφή doc , pdf και e –book. Το σχολείο μας είναι το μοναδικό από τα 12 που παρουσιάζει τρεις ιστορίες: «Ο Οδυσσέας στο νησί της Χαβάης» του Γ4, «Σοκολάτα» του Α2 και «Η απρόσμενη πτώση» του Α3. Χρησιμοποιήθηκαν επίσης τα λογισμικά VUE για τη δημιουργία εννοιολογικών χαρτών, τα λογισμικά παρουσίασης ppt και δημιουργίας διαδραστικής εικόνας Τhinglink.

Το έργο αξιολογήθηκε με 3 ερωτηματολόγια ( για τη φάση 0, τη φάση 1, τις φάσεις 2 και 3 ) που απευθύνονταν στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Στο τελικό ερωτηματολόγιο οι μαθητές στην πλειοψηφία τους χαρακτήρισαν το έργο δημιουργικό και διασκεδαστικό. Σύμφωνα με τις απαντήσεις τους, οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι κατέκτησαν τον στόχο του προγράμματος : τη συνεργατική συγγραφή μιας ιστορίας, αλλά πάνω από όλα το στόχο που περιέχει ο υπότιτλος του έργου : " Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη, να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.» ( «Ιθάκη» του Κωνσταντίνου Καβάφη ) Αυτό είναι κυρίως το πνεύμα που καθοδήγησε τους εταίρους του έργου . Για τους εκπαιδευτικούς , το δυνατό σημείο του έργου ήταν η θετική ατμόσφαιρα στην τάξη ( 36 % ) και η συνάντηση με νέους συναδέλφους ( 18 % ) , ενώ η ανταλλαγή διδακτικών πρακτικών αντιπροσωπεύει μόλις το 9 %. Εταίροι του έργου έχουν συμβάλει στη διάδοση του έργου στον τύπο (Αυστρία) ή εξέδωσαν σε έντυπη μορφή την ιστορία τους (Τυνησία). Εμείς παρουσιάσαμε το έργο στο κοινό σε Ημερίδα παρουσίασης των σχολικών προγραμμάτων που έλαβε χώρα στο πολυχώρο Δ. Χατζής του Π.Κ.Ιωαννίνων καθώς και σε εκδήλωση στην αίθουσα τελετών του σχολείου μας στο τέλος του σχολικού έτους. Δείτε τις 4 αντίστοιχες δραστηριότητες του Twinspace : Production Web, Evaluation, Production finale, et Diffusion.


Pin It

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.