Toίχος σκέψεων για τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό

Βαθμίδα
Νηπιαγωγείο-Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο (ανάλογα με την ηλικία των παιδιών προσαρμόζουμε τη δραστηριότητα).

Στόχοι
Οι μαθητές:

  • Ορίζουν τη σημαίνει φτώχεια ή/και κοινωνικός αποκλεισμός για τους ίδιους.
  • Δίνουν παραδείγματα φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού ενώ βρίσκουν τρόπους με τους οποίους μπορεί να μειωθεί το πρόβλημα στον τόπο τους.
  • Συγκρίνουν και κρίνουν τις απόψεις των συμμαθητών τους.
  • Κατασκευάζουν ένα τοίχο/πόστερ με σκέψεις και φωτογραφίες για το θέμα της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.


Εργαλεία που χρησιμοποιούνται


Η δραστηριότητα

wall

Η δραστηριότητα ξεκινά με συζήτηση γύρω από τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό, ενώ ταυτόχρονα παρουσιάζονται σταδιακά φωτογραφίες και αν υπάρχει δυνατότητα και σχετικά βίντεο. Γράφουμε τις παρακάτω ερωτήσεις στον πίνακα (οι ερωτήσεις είναι ενδεικτικές και μπορούν να προστεθούν ή να αφαιρεθούν ερωτήσεις ανάλογα με τη βαθμίδα και το εκάστοτε περιβάλλον):

  • Τι είναι «φτώχεια»; Τι σημαίνει φτώχεια για εσάς;
  • Τι είναι «κοινωνικός αποκλεισμός»; Τι σημαίνει κοινωνικός αποκλεισμός για εσάς;
  • Με ποιο τρόπο θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε να μειωθεί το πρόβλημα της φτώχειας στον τόπο μας;
  • Υπάρχουν περιοχές στον τόπο μας που ζουν οι Ρομά/οι μετανάστες; Περιγράψτε τα μέρη αυτά ή/και φέρτε φωτογραφίες.
  • Υπάρχουν υπηρεσίες/οργανώσεις στον τόπο μας που βοηθούν τους φτωχούς/κοινωνικά αποκλεισμένους; Με ποιο τρόπο;

Χωρίζουμε τους μαθητές σε μικρές ομάδες και ζητάμε από κάθε ομάδα να γράψει τις απόψεις της σύντομα (το πολύ 3-4 προτάσεις) για ένα από τα παραπάνω ερωτήματα. Στο τέλος αναρτούμε στο wallwisher τις σκέψεις της κάθε ομάδας.

Παρουσιάζουμε τις αναρτήσεις των μαθητών από το συνεργαζόμενο σχολείο στην τάξη, και ζητάμε από τους μαθητές να προβληματιστούν ανάλογα πάνω στα προβλήματα που παρουσιάζουν οι μαθητές του συνεργαζόμενου σχολείου και να τα συγκρίνουν με του τόπου τους. Ζητάμε από τους μαθητές να συνεργαστούν με τους μαθητές από το άλλο σχολείο ώστε να ταξινομήσουν και να οργανώσουν τον τοίχο με σκοπό να είναι περισσότερο ξεκάθαρα τα θέματα τα οποία πραγματεύεται. Η δραστηριότητα τελειώνει με τη συνεργατική κατασκευή ενός πόστερ στο glogster ή ο ίδιος ο τοίχος μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πρότυπο για τη δημιουργία ενός πόστερ που θα το ζωγραφίσουν τα παιδιά. Τέλος, αν υπάρχει η δυνατότητα, αποστέλλουμε ταχυδρομικώς τα πόστερ στα συνεργαζόμενα σχολεία.