Δράση διαδικτυακών μαθημάτων (online lessons)
Contact Seminars
Σεμινάρια Εξεύρεσης Συνεργατών
eTwinning PDW
Εργαστήρια Επαγγελματικής Ανάπτυξης
eTwinning events
Ενημερωτικές Ημερίδες Πρεσβευτών

1o Ευρωπαϊκό Βραβείο eTwinning στην κατηγορία "16-19 ετών"


Σχολείο: 1ο Λύκειο Ελευσίνας

Εκπαιδευτικός: Ελένη Καραβανίδου (ΠΕ02)

Συνεργαζόμενα σχολεία:

Καρτέλα έργου: 28256


Περιγραφή: Το Bookraft είναι μια τρίμηνη συνεργασία μεταξύ βιβλιοθηκαρίων και δασκάλων στην Ελλάδα και Πολωνία. Στόχος του ήταν μέσα από ποικιλία εργαλείων και δημιουργικών δραστηριοτήτων να κρατήσει ψηλά το αναγνωστικό ενδιαφέρον των μαθητών, να ενθαρρύνει όλους τους τύπους μάθησης και να ανταλλάξει ιδέες μεταξύ των διδασκόντων για την στήριξη του έργου τους.


Twinspace: http://new-twinspace.etwinning.net/web/p28256/welcome


Links: http://etwinningbookraft.blogspot.com


Η πρόκληση τον πέμπτο χρόνο του etwnning για την βιβλιοθήκη του 1ου ΓΕ.Λ. Ελευσίνας ήταν να εργαστεί με την γενιά του Web2, που είναι εν πολλοίς εξοικειωμένη με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης. Οι μαθητές είδαν ότι ό,τι τους ψυχαγωγεί μπορεί ακόμα να χρησιμοποιηθεί στην εκπαίδευση, με την μορφή του edutainment. Για πρώτη φορά υπήρξε εξ αποστάσεως εργασία σε συστηματική μορφή με μέλη της ομάδας και της συντονίστριας, ακόμα και στις διακοπές.

Οι μαθητές είχαν εσωτερικά κίνητρα και ανέπτυξαν πρωτοβουλίες. Χαρακτηριστικό είναι ότι το έργο έτρεχε χωρίς διακοπές την περίοδο των εξετάσεων. Οι δάσκαλοι-συντονιστές μοιράστηκαν εργαλεία στην πληροφορική και αναβάθμισαν τα ιστολόγιά τους. Ακόμα, με την αλληλεπίδραση βελτίωσαν την πρακτική τους στη βιβλιοθήκη.

Τόλμημα για αυτό το έργο υπήρξε η συμπερίληψη της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στο έργο θέλησαν να συμμετάσχουν δημοτικό της Κύπρου, Γυμνάσιο της Πολωνίας και Λύκειο της Ελλάδας. Συνεισφορές ενδιαφέρθηκαν να κάνουν δύο ακόμα σχολικές βιβλιοθηκάριοι από Πολωνία (Μπογκατίνια) και Σέρρες. Επειδή η εμβέλεια των σχολικών βιβλιοθηκών ή Κέντρων Πληροφόρησης, όπως λέγονται, υπερβαίνει τη σχολική τους μονάδα, μπορούσαμε να ενσωματώσουμε στις δράσεις μας την ενότητα της Πέμπτης Δημοτικού για τις Βιβλιοθήκες στη Γλωσσική Διδασκαλία, και της Β Λυκείου στο μάθημα της Ν.Ε. Γλώσσας με τρόπο δημιουργικό και πρωτότυπο και στα πλαίσια των Αναγνωστικών μας ομάδων. Ακόμα, το ενδιαφέρον των Πολωνών για την Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, επέτρεψε την προετοιμασία των μαθητών μας για το κείμενο της Αντιγόνης, που θα διδαχτούν του χρόνου, και που ηχογράφησαν από κοινού με τους Πολωνούς.

Σαν περιεχόμενο το ιστολόγιο περιλαμβάνει θέματα και παρουσιάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα από την ανάγνωση κλασικών λογοτεχνικών έργων μέχρι αφιερώματα σε Παγκόσμιες Ημέρες, σε κοινωνικά ζητήματα όπως τα άτομα με ειδικές ανάγκες, καθώς και την συναισθηματική αγωγή (ζωοφιλία). Άξονας ήταν η βιβλιοθήκη και οι λειτουργίες της, η ανάγνωση και δημιουργική χρήση των ψηφιακών εργαλείων. Η φύση και το εύρος της εργασίας προφέρεται άνετα για χρήση από άλλες βιβλιοθήκες. Σαν διαδικασία, η κινητοποίηση των μαθητών σε περίοδο εξετάσεων έδειξε ότι το έργο έπιασε τον παλμό τους, αξιοποιώντας τα ιδιαίτερα ταλέντα τους που ίσως και να χάνονται μέσα στο φορτωμένο πρόγραμμα του Λυκείου. Πάντα ενδιαφέρουσα είναι η ανάδραση με άλλη χώρα, οι κοινές εργασίες που εγείρουν την σύγκριση των πολιτισμών και την επανεκτίμηση της δικής μας κουλτούρας, ανοίγοντας τους ορίζοντες των μαθητών. Αυτό είναι και το νέο στοιχείο για κάθε παιδί που συμμετέχει στο etwinning, παρά την εμπειρία του σε άλλες κοινωνικές δικτυώσεις.

Το έργο ήταν τρίμηνο και η εργασία εντατική, σε καθημερινή βάση. Φάση 1η (δύο εβδομάδες): Οι συντονιστές επικοινωνούν, καθορίζουν στόχους και προγραμματίζουν τις εργασίες. Φάση 2η (τρεις μήνες). Οι μαθητές στις χώρες – συνεταίρους επικοινωνούν ομαδικά, ατομικά, ενδοομαδικά και διομαδικά. Νέες ιδέες αξιοποιούνται σε μια εξαιρετικά δημιουργική και γόνιμη ατμόσφαιρα. Τα μέλη της ελληνικής ομάδας επικοινωνούν κι εργάζονται καθημερινά εξ αποστάσεως με την συντονίστρια, εκτός από την παρουσία τους στη βιβλιοθήκη. Τα αποτελέσματα δημοσιεύονται στο κοινό ιστολόγιο και στο twinspace. Συνεχής επικοινωνία δασκάλων και ανταλλαγή δώρων. Φάση 3η(καλοκαίρι μέχρι Σεπτέμβριο): Κατάληξη σε ένα κοινό αποτέλεσμα (ταινία), χαλαρότερη επικοινωνία στις καλοκαιρινές διακοπές και τελική αξιολόγηση του έργου. Στην Ελλάδα, οι μαθητές είχαν λόγο και γνώμη για την κατασκευή του ιστολογίου, και ακόμα δόθηκαν διαχειριστικά δικαιώματα σε μαθήτρια που αποτέλεσε περισσότερο πολύτιμη συνεργάτιδα παρά μαθητευομένη, κινητοποιώντας και την ελληνική ομάδα. Για μια φορά ακόμα, άλλαζαν οι ρόλοι διδάσκοντος διδασκομένου με την χρήση των ΤΠΕ.

Η δημιουργία ταινιών, κοινών ηχογραφήσεων των κλασσικών κειμένων, ψηφιακών παρουσιάσεων με τα έργα των παιδιών, η φωτογράφηση, η δημιουργία δικής μας μουσικής υπόκρουσης, και η χρήση πλήθους εργαλείων ανοιχτού λογισμικού, καθώς του chat στο twinspace, skype και msn, προώθησε το έργο και δημιούργησε ένα πλούσιο ιστολόγιο με αυθεντικό υλικό, που μπορεί άνετα να χρησιμοποιηθεί και από άλλους εκπαιδευτικούς . Ακόμα χρειάστηκε δουλεύοντας να θιγούν σημαντικά θέματα όπως η νετικέτα, η ασφάλεια στο διαδίκτυο, τα πνευματικά δικαιώματα, δημιουργώντας τις επιθυμητές στάσεις στους σημερινούς χρήστες του διαδικτύου. Εξίσου σημαντική ήταν η ενσωμάτωση στοιχείων πληροφοριακής παιδείας στο πρόγραμμα (έρευνα, αξιολόγηση πληροφοριών και δικτυακών τόπων, χρήση του προγράμματος αναζήτησης της βιβλιοθήκης).

Έχοντας μια σημαντική εμπειρία από τέσσερα χρόνια etwinning, θεωρώ ότι στο έργο αυτό, που ευτύχησε να έχει μια δραστήρια και δημιουργική ομάδα στήριξης και καλή επικοινωνία με τους συνεργάτες, εφάρμοσε με πολύ ικανοποιητικό τρόπο την κοινωνική μάθηση μεταξύ των εμπλεκομένων ομάδων (δασκάλων και μαθητών) . Η συστηματική εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην ελληνική ομάδα ήταν ένα όνειρο που βρήκε φέτος την εφαρμογή του. Η δημιουργικότητα εξάλλου, που ήταν ο βασικός στόχος του Bookraft είναι η σημερινή πρόκληση της παιδείας, εφόσον είναι επιτακτική η ανάγκη της μετάθεσης των στόχων από τον γνωστικό τομέα στην ευρηματικότητα και την διαβίου μάθηση, κάτι που υπηρετεί η σχολική βιβλιοθήκη. Ακόμα, η απομάκρυνση από παλιά διδακτικά μοντέλα και η εφαρμογή μαθητοκεντρικής διδασκαλίας μέσα σε κλίμα συνεργασίας είναι μια διαδικασία που θέλει χρόνο να ωριμάσει, τόσο μέσα στις υπάρχουσες δομές του ελληνικού σχολείου, όσο και εντός του ίδιου του εκπαιδευτικού που καλείται να προσαρμοστεί στην ψηφιακή εποχή και τις προκλήσεις της.


Pin It

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.