Εργαλειοθήκη Προσβασιμότητας

       

Ημερίδες

Τηλεκπαιδεύσεις

Εκπαιδεύσεις ΙΤΕ

ΕΤΗΣΙΟ ΘΕΜΑ eTwinning 2025-2026

Δεξιότητες Ζωής -Skills for Life

Σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται ταχύτατα, οι μαθητές/τριες έχουν ανάγκη από κάτι περισσότερο από τη θεωρητική γνώση. Χρειάζονται ικανότητες που θα τους καταστήσουν αυτοδύναμους, με κριτική σκέψη, δημιουργική φαντασία και ανοιχτό πνεύμα. Για τον λόγο αυτό, το ετήσιο θέμα του eTwinning για το 2026 ορίστηκε ως «Skills for Life».

Μέσω του eTwinning συνδέουμε σχολεία, εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες από πολλές χώρες, προκειμένου να συνεργαστούν γύρω από θεμελιώδεις ικανότητες: γλωσσική επάρκεια, μαθηματική σκέψη, επιστημονική κατανόηση, ψηφιακή ικανότητα και ενεργό ρόλο πολίτη. Οι ικανότητες αυτές αποτελούν τους θεμέλιους λίθους που διευκολύνουν τους νέους όχι απλώς να διαπρέψουν στη σχολική ζωή, αλλά και να βρουν τη θέση τους μελλοντικά στην κοινωνία.

Εδώ θα ανακαλύψετε χρήσιμες προτάσεις για eTwinning έργα που μπορείτε να εφαρμόσετε αμέσως με την τάξη σας. Είναι προσιτές, συγκεκριμένες και ταιριάζουν ιδανικά με τη διακρατική συνεργασία που προσφέρει το eTwinning. Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές/τριες δεν αποκτούν μόνο αριθμητικές ή γραφικές δεξιότητες, αλλά καλλιεργούν επίσης την κριτική σκέψη, συνεργάζονται με συνομηλίκους από άλλα κράτη και αναπτύσσουν αίσθημα ευθύνης εντός μιας ευρύτερης κοινότητας.

Συμβουλές

  • Στην Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Σχολικής Εκπαίδευσης θα βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το ετήσιο θέμα «Skills for life».
  • Ξεκινήστε ένα eTwinning πρόγραμμα με θέμα «Skills for life». Προσθέστε το hashtag #skillsforlife στον τίτλο.
  • Συμμετάσχετε στην ομάδα Basic skills in action | European School Education Platform (ESEP).

        https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/group/basic-skills-action

 Γιατί είναι σημαντικό να δουλεύουμε πάνω στις βασικές δεξιότητες;

Στην Ευρώπη, σημαντικός αριθμός μαθητών αδυνατεί να φτάσει στο απαραίτητο βασικό επίπεδο:

  • Σχεδόν 1 στους/τριες 3 μαθητές/τριες 15 ετών αντιμετωπίζει προβλήματα με τη χρήση μαθηματικών σε πραγματικές συνθήκες.
  • 1 στους 4 δεν μπορεί να κατανοήσει απλά κείμενα ούτε στοιχειώδεις επιστημονικές ιδέες.
  • Το 43% των μαθητών 13 ετών δεν διαθέτει το ελάχιστο επίπεδο ψηφιακής παιδείας.
  • Οι θεμελιώδεις ικανότητες παρουσιάζουν πτωτική τάση σε αρκετά κράτη-μέλη της ΕΕ.
  • Η ΕΕ υπολείπεται του Καναδά, της Ιαπωνίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ στις υψηλότερες επιδόσεις.
  • Πρώιμα εμπόδια: αρκετοί μαθητές/τριες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παλεύουν, ενώ ελάχιστοι ξεχωρίζουν.
  • Η κοινωνική επίγνωση των μαθητών/τριών έχει συρρικνωθεί σε διαφορετικές χώρες.

Η ΕΕ έχει ως στόχο έως το 2030 να περιορίσει το ποσοστό των μαθητών/τριών με χαμηλές επιδόσεις στην κατανόηση κειμένων, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες κάτω από το 15%.

Ποιες είναι οι βασικές δεξιότητες;

Γραμματισμός (Literacy)  Οι μαθητές/τριες αποκτούν την ικανότητα να κατανοούν, να χρησιμοποιούν, να αξιολογούν και να στοχαστούν προφορικά και γραπτά, αξιοποιώντας οπτικό, ακουστικό και ψηφιακό υλικό σε διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα και πλαίσια.

Μαθηματικά (Mathematics) Τα μαθηματικά δεν αφορούν αποκλειστικά αριθμούς και μαθηματικούς τύπους, αλλά πρωτίστως τη λογική προσέγγιση και την επίλυση προβλημάτων. Σημαίνει να σκεφτόμαστε μαθηματικά και να διατυπώνουμε, να χρησιμοποιούμε και να ερμηνεύουμε  τα μαθηματικά για την επίλυση προβλημάτων σε πραγματικές καταστάσεις. Να λαμβάνουμε τεκμηριωμένες κρίσεις και αποφάσεις με βάση δεδομένα.

Επιστήμη (Science) Οι επιστημονικές ικανότητες διευκολύνουν τους μαθητές να αποκωδικοποιούν τον περιβάλλοντα κόσμο. Η ικανότητα να ασχολούμαστε  με επιστημονικά ζητήματα και ιδέες ως στοχαστικό άτομα. Αυτό απαιτεί δεξιότητες όπως η επιστημονική εξήγηση φαινομένων, η αξιολόγηση και ο σχεδιασμός επιστημονικών ερευνών, καθώς και η ερμηνεία δεδομένων και αποδεικτικών στοιχείων.

Ψηφιακές δεξιότητες (Digital) Αναγκαίες στη σημερινή εποχή: όχι απλώς χρήση τεχνολογίας, αλλά κριτική, δημιουργική και ασφαλής αξιοποίησή της. Περιλαμβάνουν αναζήτηση και αξιολόγηση πληροφοριών, ψηφιακή επικοινωνία, παραγωγή περιεχομένου και προσοχή στην προστασία και ευημερία στο διαδικτυακό περιβάλλον.

Ενεργός Πολιτειότητα (Citizenship) Η πολιτειότητα αναφέρεται στην υπεύθυνη συμμετοχή στην κοινωνία. Οι μαθητές εκπαιδεύονται στον τρόπο λειτουργίας της δημοκρατίας, των δικαιωμάτων και των ελευθεριών, στον σεβασμό προς τους συνανθρώπους και στη χρήση της δικής τους φωνής σε διαλόγους ή διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

Σχέδιο δράσης για τις βασικές δεξιότητες

https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/2025-03/Graphic%20version%20Action%20Plan%20on%20Basic%20Skills.pdf

 eTwinning έργα με θέμα "Skills for Life"

Αυτά τα έργα επικεντρώνονται στοχευμένα στην καλλιέργεια μίας ή περισσότερων θεμελιωδών ικανοτήτων.

  • Γραμματισμός: δημιουργία κοινής ιστορίας με εικόνες όπου κάθε τάξη γράφει ένα κεφάλαιο, ή ηχογράφηση παραμυθιών στη μητρική γλώσσα των μαθητών.
  • Μαθηματικά: σύγκριση τιμών αγαπημένων σνακ σε διαφορετικές χώρες, ή υπολογισμός του κόστους ενός σχολικού ταξιδιού με κοινό προϋπολογισμό.
  • Επιστήμες: παρατήρηση και καταγραφή του καιρού κάθε εβδομάδα και ανταλλαγή ευρημάτων, ή φύτευση σπόρων και σύγκριση της ανάπτυξης των φυτών.
  • Ψηφιακές δεξιότητες: δημιουργία ψηφιακής κάρτας με φωτογραφίες από τη γειτονιά κάθε σχολείου, ή κατασκευή απλού βίντεο με συμβουλές για ασφαλές διαδίκτυο.
  • Πολιτότητα: βιντεοκλήση για να μιλήσουν τα παιδιά για τα αγαπημένα τους παιχνίδια και να μάθουν για τις διαφορές, ή κοινή αφίσα με κανόνες φιλικής συμπεριφοράς στο σχολείο.
  • Διαθεματική προσέγγιση: ζωγραφική έργων τέχνης με γεωμετρικά σχήματα και παρουσίασή τους online, ή δημιουργία συνταγών με υγιεινά φαγητά από κάθε χώρα.

Βασικές δεξιότητες που αναπτύσσονται σε κάθε eTwinning έργο

Ακόμη κι όταν ένα έργο δεν επικεντρώνεται ρητά στα "skills for life", οι μαθητές ασκούν αυτές τις ικανότητες μέσω της συνεργασίας:

  • Επικοινωνώντας σε άλλη γλώσσα, εξασκούν την κατανόηση κειμένων και τη γραπτή έκφραση (γραμματισμός).
  • Οργανώνοντας και ανταλλάσσοντας δεδομένα, καλλιεργούν τη μαθηματική σκέψη και τις ψηφιακές τους ικανότητες.
  • Διερευνώντας ένα θέμα, ενδυναμώνουν την επιστημονική μέθοδο και την κριτική τους ικανότητα.
  • Συνεργαζόμενοι με τάξεις από άλλες χώρες, αποκτούν πολιτειακές αξίες, σεβασμό, δημοκρατική συμμετοχή και αποδοχή της ποικιλομορφίας.

Με αυτόν τον τρόπο, κάθε eTwinning πρόγραμμα ενισχύει τις βασικές ικανότητες των μαθητών — μια πραγματικά αμοιβαία επωφελής κατάσταση!

Πώς να ξεκινήσετε:

  • Επιλέξτε 1 ή 2 δεξιότητες ως κύρια εστίαση και συνδέστε τες με μια ρεαλιστική δραστηριότητα (π.χ. μετρήσεις, συνεντεύξεις, συζητήσεις).
  • Σχεδιάστε έργο διάρκειας 4-8 μηνών με τρία ορόσημα:
    • Εξερεύνηση του θέματος
    • Εκτέλεση των δραστηριοτήτων μαζί με τάξη από άλλη ευρωπαϊκή χώρα
    • Κοινοποίηση αποτελεσμάτων & αναστοχασμός με συνεργάτες, μαθητές και συναδέλφους
  • Οργανώστε το TwinSpace
  • Κάντε το έργο συμπεριληπτικό: διαφοροποιήστε το υλικό και τα τελικά παραγόμενα (κείμενο/ήχος/εικόνα), παρέχετε υποστηρικτικά εργαλεία και καθαρή κατανομή ρόλων.
  • Μετρήστε την πρόοδο: κάντε μια σύντομη προ- και μετα-μέτρηση για να αξιολογήσετε αν οι επιλεγμένες δεξιότητες πραγματικά ενισχύθηκαν.
  • Συνδέστε το έργο με Erasmus+ και άλλες e-δράσεις:
    • καταγράψτε τα αποτελέσματα στο Erasmus+,
    • ανεβάστε αποδείξεις στο Europass,
    • μοιραστείτε τα στο EPALE

 

Pin It

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.